Historien bakom succéboken
Michael Wiander, författaren och skaparen av Dexter Olsson, berättar historien bakom framgångssagan*.
11 omtryck, 2 utgåvor, 40.000 sålda ex, 35.000 bibliotekslån och 2.000 läsarrecensioner med snittbetyget 4,1/5.
"Jag började skriva boken till min 9-åriga dotter för mer än 20 år sedan."
Jag hade nog aldrig skrivit en barnbok om det inte varit för min dotter Luba, som vid 9 års ålder läste två böcker i veckan. Hon ville ha 'En tjock, evig serie utan monster'. Vi köpte Harry Potter till henne, men hon gillade den inte. Kanske var den för svår att förstå, samt lite läskig. När jag började skriva tänkte därför att jag att jag måste skapa något som jag själv ville ha när jag var liten. Då föreställde jag mig en pojke vars morfar är uppfinnare och hemlig agent. Det hemliga vindsförrådet kom jag på direkt, men sedan växte resten av berättelsen fram vartefter. Jag älskade den franska animerade serien 'Det var en gång', samt är ett stort Star Wars-fan. Jag ville därför inkorporera både fakta, action, humor och äventyr för barn i ett världsomspännande drama som aldrig fick bli långtråkigt - det skulle vara som en film eller en tv-serie, fast i bokform.
11 omtryck, 2 utgåvor, 40.000 sålda ex, 35.000 bibliotekslån och 2.000 läsarrecensioner med snittbetyget 4,1/5.
"Jag började skriva boken till min 9-åriga dotter för mer än 20 år sedan."
Jag hade nog aldrig skrivit en barnbok om det inte varit för min dotter Luba, som vid 9 års ålder läste två böcker i veckan. Hon ville ha 'En tjock, evig serie utan monster'. Vi köpte Harry Potter till henne, men hon gillade den inte. Kanske var den för svår att förstå, samt lite läskig. När jag började skriva tänkte därför att jag att jag måste skapa något som jag själv ville ha när jag var liten. Då föreställde jag mig en pojke vars morfar är uppfinnare och hemlig agent. Det hemliga vindsförrådet kom jag på direkt, men sedan växte resten av berättelsen fram vartefter. Jag älskade den franska animerade serien 'Det var en gång', samt är ett stort Star Wars-fan. Jag ville därför inkorporera både fakta, action, humor och äventyr för barn i ett världsomspännande drama som aldrig fick bli långtråkigt - det skulle vara som en film eller en tv-serie, fast i bokform.
Källa: TV.nu.
Källa: rymdfilm.wordpress.com.
"Jag höll på i 15 år, men när jag var klar ville ingen ha boken."
Alla förlag sa nej! Men jag visste att boken behövdes, samt att den var bra, för jag hade nämligen låtit elever och lärare provläsa. 30 elever år 3-4 och 10 lärare läste hela boken och gav den höga betyg. Jag minns så väl när Rabén och Sjögren, som det sista av 10-15 förlag tackade nej - det var spiken i kistan ... Det inträffade under sportlovet 2017, då jag klev ut ut bilen för att tanka. Telefonen plingade till och jag såg mejlsvaret från Rabén och Sjögren. 'Om de inte vill ge ut boken så vill väl ingen', tänkte jag, för de gav ju ut Pippi Långstrump när Bonniers tackade nej.
"Jag satte mig i bilen och sa: Vi får ge ut själva ..."
'Aldrig i livet', svarade min fru. Men så fick det bli. Hösten 2017 släppte vi boken på Visto förlag, ett hybridförlag för egenutgivare (dotterförlag till Idus). När vi gjorde detta tänkte jag 'varför skulle vi göra det sämre än Bonniers?' Jag bokade monter på Bokmässan, fixade sponsorer, exponering på reklamskyltar, annonser i tidningar och i sociala medier. Vi gjorde kort sagt allt vi kunde för att boken skulle få stor synlighet som möjligt. Jag anlitade till och med två PR-konsulter. Men det kändes fortfarande som om ingen trodde på oss. Under Bokmässan jobbade vi 5 personer i skift, hade en av mässans coolaste montrar, med namnkunniga sponsorer, en utklädd apa etc. Vi sålde drygt 500 böcker och jag var besviken, men idag förstår jag att det var ett bra resultat.
Alla förlag sa nej! Men jag visste att boken behövdes, samt att den var bra, för jag hade nämligen låtit elever och lärare provläsa. 30 elever år 3-4 och 10 lärare läste hela boken och gav den höga betyg. Jag minns så väl när Rabén och Sjögren, som det sista av 10-15 förlag tackade nej - det var spiken i kistan ... Det inträffade under sportlovet 2017, då jag klev ut ut bilen för att tanka. Telefonen plingade till och jag såg mejlsvaret från Rabén och Sjögren. 'Om de inte vill ge ut boken så vill väl ingen', tänkte jag, för de gav ju ut Pippi Långstrump när Bonniers tackade nej.
"Jag satte mig i bilen och sa: Vi får ge ut själva ..."
'Aldrig i livet', svarade min fru. Men så fick det bli. Hösten 2017 släppte vi boken på Visto förlag, ett hybridförlag för egenutgivare (dotterförlag till Idus). När vi gjorde detta tänkte jag 'varför skulle vi göra det sämre än Bonniers?' Jag bokade monter på Bokmässan, fixade sponsorer, exponering på reklamskyltar, annonser i tidningar och i sociala medier. Vi gjorde kort sagt allt vi kunde för att boken skulle få stor synlighet som möjligt. Jag anlitade till och med två PR-konsulter. Men det kändes fortfarande som om ingen trodde på oss. Under Bokmässan jobbade vi 5 personer i skift, hade en av mässans coolaste montrar, med namnkunniga sponsorer, en utklädd apa etc. Vi sålde drygt 500 böcker och jag var besviken, men idag förstår jag att det var ett bra resultat.
Bokmässan, 2017.
Bokmässan, 2017, Michael Wiander & apan Thomas.
"Inför Bokmässan bodde jag i min bil en hel vecka, käkade pastasallad och besökte 8 städer."
Jag åkte runt i hela Sverige, från Sundsvall till Malmö, och träffade totalt 1500 elever under en veckas tid, utan att ens ha någon tryckt bok med mig (!). Veckan innan Bokmässan genomförde vi dessutom en bokrelease i Stockholm för inbjudna vänner, som ställde upp på ett fint sätt. När jag sedan kom till Bokmässan med nyinköpta Billy bokhyllor och två pallar med 1.000 tryckta böcker såg jag plötsligt att vi låg top 10 på Bokus topplista. Detta bidrog nog en del till framgången. En annan del av framgången var att jag lyckades etablera en bra kontakt med Bokus och Akademibokhandeln.
"Hösten 2017 trycktes boken om och vi sålde 1ooo-tals böcker."
Recensionerna strömmade in och julen 2017 sålde boken slut redan i november. Vi gjorde ett omtryck, som även detta sålde slut inom kort, och vi fick göra ett tredje större omtryck. När del 2 i serien (Flykten till Vulkanön) släpptes hösten 2018 hade vi sålt närmare 5.000 böcker och succén var ett faktum. En smått galen grej är att vi inledde ett samarbete med Dunkin' Donuts, som sålde boken i sina butiker och till och med skapade Dexter Olsson-munkar.
Jag åkte runt i hela Sverige, från Sundsvall till Malmö, och träffade totalt 1500 elever under en veckas tid, utan att ens ha någon tryckt bok med mig (!). Veckan innan Bokmässan genomförde vi dessutom en bokrelease i Stockholm för inbjudna vänner, som ställde upp på ett fint sätt. När jag sedan kom till Bokmässan med nyinköpta Billy bokhyllor och två pallar med 1.000 tryckta böcker såg jag plötsligt att vi låg top 10 på Bokus topplista. Detta bidrog nog en del till framgången. En annan del av framgången var att jag lyckades etablera en bra kontakt med Bokus och Akademibokhandeln.
"Hösten 2017 trycktes boken om och vi sålde 1ooo-tals böcker."
Recensionerna strömmade in och julen 2017 sålde boken slut redan i november. Vi gjorde ett omtryck, som även detta sålde slut inom kort, och vi fick göra ett tredje större omtryck. När del 2 i serien (Flykten till Vulkanön) släpptes hösten 2018 hade vi sålt närmare 5.000 böcker och succén var ett faktum. En smått galen grej är att vi inledde ett samarbete med Dunkin' Donuts, som sålde boken i sina butiker och till och med skapade Dexter Olsson-munkar.
Dunkin' Donuts, Täby C, 2017.
Detta var min son Marcus idé, eftersom jag nämnde munkar mer än 50 gånger i boken. När jag sa: 'Varför skulle Dunkin' Donuts vilja ha en tjock bok?' sa Marcus: 'Pappa, de kommer vilja ha din bok!* Och Marcus fick rätt. Dunkin' Donuts VD älskade boken och vi inledde ett fantastiskt roligt och framgångsrikt samarbete. Under kort tid genomförde vi ett 10-15-tal events med Dunkin' Donuts och de sålde nästan lika mycket böcker som bokhandeln. Dexter Olsson-munken var också en av storsäljarna i bl a Mall of Scandinavia.
Dunkin' Donuts, Skärholmen C, 2018.
"Läsarna involveras - läsartävlingar!"
Tillsammans med Dunkin' Donuts skapade vi sommaren 2018 en tävling där vi bad alla läsare att komma på en helt ny karaktär. Vinnare blev 11-årige Harry Askenstål (bilden nedan), som skapade karaktären Julia Kostroff, som idag är alla läsares favorit (även författarens). Harry ville ha en "game changer" och det fick han!
Tillsammans med Dunkin' Donuts skapade vi sommaren 2018 en tävling där vi bad alla läsare att komma på en helt ny karaktär. Vinnare blev 11-årige Harry Askenstål (bilden nedan), som skapade karaktären Julia Kostroff, som idag är alla läsares favorit (även författarens). Harry ville ha en "game changer" och det fick han!
Harry Askenstål, vinnare av Dexter Olssons & Dunkin' Donuts läsartävling, 2018.
Succén med läsartävlingar följdes upp av en Uppfinningstävling 2019 i samverkan med Svenska Uppfinnarföreningen. Tävlingen vanns av 9-årige Lukas Åkerblom (bilden nedan), vars bidrag 'slimepistolen' publiceras i del 4.
Jan-Erik Nowacki, Svenska Uppfinnareföreningen & Lukas Åkerblom, vinnare av Dexter Olssons läsartävling, 2019.
Källa: Peter Ortvik 2019.
Källa: Peter Ortvik 2019.
"Våren 2019 började vi närma oss 10.000 sålda böcker."
I samband med detta inledde vi ett samarbete med Stevali Sales. De tryckte bl a upp och distribuerade 25.ooo gratispockets till skola och bokhandel. Försäljningen tog fart i samband med pocketlanseringar och de kommande åren fördubblades säljsiffrorna. Del 3 i serien (Fångar i Luxor) sålde slut på mindre än ett år och kokboken 'Marias kockskola', med recept från Dexter-böckerna, vann pris för Sveriges bästa barnkokbok (Gourmand Awards).
I samband med detta inledde vi ett samarbete med Stevali Sales. De tryckte bl a upp och distribuerade 25.ooo gratispockets till skola och bokhandel. Försäljningen tog fart i samband med pocketlanseringar och de kommande åren fördubblades säljsiffrorna. Del 3 i serien (Fångar i Luxor) sålde slut på mindre än ett år och kokboken 'Marias kockskola', med recept från Dexter-böckerna, vann pris för Sveriges bästa barnkokbok (Gourmand Awards).
Michael Wiander signerar den prisvinnande boken Marias kockskola hos Adlibris, julen 2019.
"Nytt förlag och nya utgåvor."
Vi kände dock av flera skäl att vi ville in på ett traditionellt förlag. Detta ledde till ett uppehåll i utgivningen 2020-2021. Under denna period lät vi våra fans vara med och rösta fram nya omslag och illustrationer, samt bearbetade de gamla böckerna tillsammans med en proffslektör. Hösten 2021 hittade vi sedermera tillbaka till rötterna och initierade en nyutgåva av samtliga böcker i serien tillsammans med Idus förlag, (vars systerförlag Visto hjälpte oss 2017). Första delen i nyutgåvan med titeln 'En hemlig värld' (fd Morfars hemlighet) släpptes i samband med Bokmässan 2022.
Vi kände dock av flera skäl att vi ville in på ett traditionellt förlag. Detta ledde till ett uppehåll i utgivningen 2020-2021. Under denna period lät vi våra fans vara med och rösta fram nya omslag och illustrationer, samt bearbetade de gamla böckerna tillsammans med en proffslektör. Hösten 2021 hittade vi sedermera tillbaka till rötterna och initierade en nyutgåva av samtliga böcker i serien tillsammans med Idus förlag, (vars systerförlag Visto hjälpte oss 2017). Första delen i nyutgåvan med titeln 'En hemlig värld' (fd Morfars hemlighet) släpptes i samband med Bokmässan 2022.
Dexter Fan Club, 2022.
"Nyutgåvan sålde slut på 3 månader hösten 2022 & trycktes för 3:e gången 2024."
Både bokhandlare och förlag var skeptiska, eftersom man historiskt sett vet att det är svårt att lyckas med en nyutgåva av en gammal bok. Att nyutgåvan av Dexter sålde slut på kort tid är dock det ultimata beviset på att boken verkligen funnit sin plats i det svenska folkets hjärtan. Våren 2024 trycktes nyutgåvan upp för 3:e gången. I en reklamfilm, som spelades in tillsammans med bokbloggaren 'Gustavs bokhylla' på NK Bokhandel, i samband med relanseringen, fick vi lära oss att 'Alla kan läsa Dexter' - oavsett ålder. Recensioner från barn som läst hela serien 3-5 gånger började strömma in, och plötsligt förstod vi hur stort detta hade blivit. Aldrig i vår vildaste fantasi hade vi kunnat föreställa oss att barn börjar läsa Dexter redan vid 4-5 års ålder med sina föräldrar (!). Se filmen nedan.
Både bokhandlare och förlag var skeptiska, eftersom man historiskt sett vet att det är svårt att lyckas med en nyutgåva av en gammal bok. Att nyutgåvan av Dexter sålde slut på kort tid är dock det ultimata beviset på att boken verkligen funnit sin plats i det svenska folkets hjärtan. Våren 2024 trycktes nyutgåvan upp för 3:e gången. I en reklamfilm, som spelades in tillsammans med bokbloggaren 'Gustavs bokhylla' på NK Bokhandel, i samband med relanseringen, fick vi lära oss att 'Alla kan läsa Dexter' - oavsett ålder. Recensioner från barn som läst hela serien 3-5 gånger började strömma in, och plötsligt förstod vi hur stort detta hade blivit. Aldrig i vår vildaste fantasi hade vi kunnat föreställa oss att barn börjar läsa Dexter redan vid 4-5 års ålder med sina föräldrar (!). Se filmen nedan.
Filminspelning med Dexter-fans hos NK Bokhandel, 2022, under ledning av A-C Hellstrand (Gustavs bokhylla).
"2024 har Dexter nått +50.000 läsare och +2.000 läsarrecensioner."
Att Dexter nått så många läsare är till stor del tack vare samarbeten med bl a LegiLexi (jagharläst.se) samt Mediapoolen (digitalpedagogik), där första boken i serien (Morfars hemlighet) fanns att ladda ner gratis under flera år. Boken har sålts i 30.o00 ex, lånats 35.000 gånger, delats ut i 25.000 gratisex samt laddats ner tusentals gånger (för att inte tala om hur många gånger den har streamats via Storytel). Vi har också våra hundratals fantastiska manusläsare att tacka för framgången. Utan dem skulle resan ha sett väldigt annorlunda ut. Sedan starten har vi säkert fått in ca 500 enkätsvar från dessa unga talanger.
Jag har säkert glömt bort att berätta hälften, som t ex att jag mött 20.00o elever i skolan och genomfört osannolika +200 events, men den viktigaste (och oväntade) framgången är ändå att boken funnit en så bred läsekrets. En av våra första recensenter 'Boklysten' sammanfattar detta på ett mycket bra sätt:
"Det går helt enkelt inte att värja sig mot Dexter Olssons äventyr, jag tycker mer och mer om den här serien för varje del jag läser och jag är nog definitivt inte den enda, den är ju faktiskt lika rolig att läsa för både barn/unga och vuxna."
- Boklysten
Att Dexter nått så många läsare är till stor del tack vare samarbeten med bl a LegiLexi (jagharläst.se) samt Mediapoolen (digitalpedagogik), där första boken i serien (Morfars hemlighet) fanns att ladda ner gratis under flera år. Boken har sålts i 30.o00 ex, lånats 35.000 gånger, delats ut i 25.000 gratisex samt laddats ner tusentals gånger (för att inte tala om hur många gånger den har streamats via Storytel). Vi har också våra hundratals fantastiska manusläsare att tacka för framgången. Utan dem skulle resan ha sett väldigt annorlunda ut. Sedan starten har vi säkert fått in ca 500 enkätsvar från dessa unga talanger.
Jag har säkert glömt bort att berätta hälften, som t ex att jag mött 20.00o elever i skolan och genomfört osannolika +200 events, men den viktigaste (och oväntade) framgången är ändå att boken funnit en så bred läsekrets. En av våra första recensenter 'Boklysten' sammanfattar detta på ett mycket bra sätt:
"Det går helt enkelt inte att värja sig mot Dexter Olssons äventyr, jag tycker mer och mer om den här serien för varje del jag läser och jag är nog definitivt inte den enda, den är ju faktiskt lika rolig att läsa för både barn/unga och vuxna."
- Boklysten
Vuxenläsare? Tvillingarna Felicia och Bianca på Bokmässan 2022 med varsin nyinköpt bok.
"Den 'riktiga' Dexter Olsson är min son, Marcus som var med i Talang 2009 - idag trumproffs."
Dexter är ingen hjälte, han är bar en helt vanlig kille. Men han vill bli vuxen och tagen på allvar! Och detta är nog en av de största anledningarna till att barn lätt kan känna igen sig i huvudkaraktären. Den "riktiga" Dexter Olsson är min son Marcus, som 7 år gammal var med i Talang. Han fick höra att han var för liten av Bert Karlsson (juryn). Det är därför Dexter får höra att han 'är för liten' i boken. Videon nedan är från TV4-inspelningen av Talang 2009.
Utöver Talang var Marcus även med i tv-serien 'Jag ska bli stjärna', tillsammans med bland andra Zarah Larsson. Inom kort ordnade vi med en riktigt bra privatlärare, som inspirerade oss att åka till Drummer's Collective i New York. Från det att Marcus var 13 år började vi göra årliga resor till New York och det var början på Marcus karriär. Samma år gjorde Marcus sin första proffsspelning på Nobels efterfest (Nobel Night Cap). Som 16-åring vann Marcus Jazz-SM, med sin grupp 'Krusbärskvartetten', och resten är historia. Idag har han spelat med stora artister som Janne Schaffer, Caroline af Ugglas m fl. Karaktären Dexter personifierar därför ett barn som drömmer om att bli vuxet och taget på allvar.
Dexter är ingen hjälte, han är bar en helt vanlig kille. Men han vill bli vuxen och tagen på allvar! Och detta är nog en av de största anledningarna till att barn lätt kan känna igen sig i huvudkaraktären. Den "riktiga" Dexter Olsson är min son Marcus, som 7 år gammal var med i Talang. Han fick höra att han var för liten av Bert Karlsson (juryn). Det är därför Dexter får höra att han 'är för liten' i boken. Videon nedan är från TV4-inspelningen av Talang 2009.
Utöver Talang var Marcus även med i tv-serien 'Jag ska bli stjärna', tillsammans med bland andra Zarah Larsson. Inom kort ordnade vi med en riktigt bra privatlärare, som inspirerade oss att åka till Drummer's Collective i New York. Från det att Marcus var 13 år började vi göra årliga resor till New York och det var början på Marcus karriär. Samma år gjorde Marcus sin första proffsspelning på Nobels efterfest (Nobel Night Cap). Som 16-åring vann Marcus Jazz-SM, med sin grupp 'Krusbärskvartetten', och resten är historia. Idag har han spelat med stora artister som Janne Schaffer, Caroline af Ugglas m fl. Karaktären Dexter personifierar därför ett barn som drömmer om att bli vuxet och taget på allvar.
Källa: TV4, Talang, 2009.